Sante

Kasza jaglana – o jej zaletach i właściwościach

Kasza jaglana jest bardzo smaczna i niezwykle zdrowa. W Polsce bardzo popularna dawno temu, potem o niej zapomniano, a dziś znów wraca do łask. Zwana krupami i jagłami, otrzymywana jest z prosa, uprawianego już w epoce neolitu. Jej drobne, żółte ziarenka, z czarną kropką zapobiegają wielu chorobom. Jest łatwo przyswajalna i bardzo pożywna. Można ją jadać na różne sposoby, do obiadu zamiast ziemniaków, ryżu czy makaronu, albo w postaci słodkiego deseru z mlekiem. Posiada również wiele właściwości prozdrowotnych.

• Według medycyny chińskiej kasza jaglana wykazuje właściwości ocieplające. Wzmacnia osłabiony i wychłodzony organizm.

Jest zasadotwórcza, dlatego tak  ważne jest wprowadzenie jej do naszej codziennej zakwaszonej diety, niekorzystnej dla organizmu.

Kleik z kaszy jaglanej polecany jest przy problemach żołądkowych ponieważ jest lekkostrawny i pożywny.

• Kasza jaglana nie zawiera glutenu, tak więc można ją polecać nie tylko osobom             z celiakią i alergiami, ale również wprowadzać do diety niemowląt jako jeden z pierwszych produktów zbożowych. 

• Wraz z innym gotowanymi zbożami np. kaszą gryczaną czy kukurydzianą, powinna stanowić podstawę większości posiłków.

Kasza jaglana - bogactwo witamin i składników mineralnych

Kasza jaglana posiada mnóstwo zalet żywieniowych: 

• jest lekkostrawna i bardzo odżywcza.
• Zawiera rzadko występującą w produktach spożywczych krzemionkę, mającą leczniczy wpływ na stawy. Zapewnia zdrowy wygląd skóry, włosów i paznokci oraz utrzymuje naczynia krwionośne w dobrym stanie, zapobiegając odkładaniu się w nich cholesterolu. Krzem pełni też funkcję w procesie mineralizacji kości, zapobiega ich odwapnianiu oraz przyspiesza regenerację po urazach. Wpływa także na przemianę materii, ułatwiając odchudzanie. Większość osób ma niestety niedobór tego pierwiastka w organizmie. Przyczyna tkwi w niewłaściwym sposobie żywienia, bogatym w mięso i jego przetwory, w których krzemu niestety nie znajdziemy.
• Kasza jaglana zawiera dużo witamin z grupy B (tiamina – B1, ryboflawina – B2, pirydoksyna – B6 oraz kwas pantotenowy).
• Obfituje w lecytynę oraz składniki mineralne, takie jak: magnez, wapń, fosfor, potas, żelazo.
• Dostarcza też witaminy E oraz lecytyny, która poprawia pamięć i koncentrację oraz korzystnie wpływa na stężenie cholesterolu we krwi.
• Jest bogata w antyoksydanty, czyli substancje wychwytujące i neutralizujące wolne rodniki.


Znajdź okazję, żeby włączyć kaszę jaglaną do codziennej diety

Kasza jaglana jest produktem polecanym szczególnie na śniadanie – jest lekkostrawna i sycąca. Można ugotować ją na wodzie z mlekiem lub w samym mleku, najlepiej z dodatkiem bakalii.

Kaszę jaglaną można podawać do duszonych mięs, zup (krupnik),                                        w zapiekankach oraz jako deser z owocami. Można z niej zrobić pyszne kotlety oraz wymyślać różne inne, ciekawe potrawy według własnej inwencji twórczej.

Osobom chorym czy po operacjach, a także małym dzieciom gotuje się z niej kleik. Drobno mielona, może stanowić zamiennik mąki w niektórych wypiekach. Dobrze się przechowuje w szczelnym pojemniku, dlatego zawsze warto mieć jej zapas.

Włączając jagły do naszego menu staniemy się bardziej odporni na choroby, uzupełnimy niedobory witamin i składników mineralnych, zadbamy o naszą szarą i zmęczoną cerę, suche łamliwe włosy i paznokcie. A tego przede wszystkim nam trzeba by czuć się pięknie i zdrowo. 

przeczytaj także:
Inulina - przyszłość medycyny i przełom w dietetyce
Dieta na odporność
Specjalista radzi