Sante

Szukaj w poradach:

Specjalista Radzi - Kategorie

Nasz ekspert

Sylwia Snopek

Specjalista w zakresie żywienia człowieka i dietetyki. Ukończyła Warszawski Uniwersytet Medyczny. Specjalizuje się w planowaniu żywienia pacjentów z nadwagą i otyłością oraz sportowców. Lubi przypominać, że żywność to nie tylko kalorie, ale także moc naturalnych składników, które wpływają nasze zdrowie i samopoczucie.

UWAGA:
Szanowni Państwo, Państwa pytania są poddawane niezbędnej korekcie, a odpowiedzi na nie umieszczane na stronie zazwyczaj raz w tygodniu według daty ich wysłania.

Pytania i odpowiedzi - Żywienie dzieci

2014-03-27
Od jakiego wieku mogę podać dziecku napój owsiany?
Witam. Zalecałabym,aby napoje tego typu wprowadzać po pierwszym roku życia dziecka.
Link do porady
2014-03-14
Witam! Szukam porady specjalisty w dziedzinie żywienia dzieci. Syn ma 3 lata i w jego przedszkolu jest promowany zdrowy styl żywienia. Jednak jak się okazało, panie wychowawczynie wprowadziły „cukierkowy system motywacyjny” i jednego dnia syn przyniósł 8 cukierków (szklaków). Po rozmowie z panią dyrektor placówki zrezygnowano ze szklaków na rzecz żelków i chrupek. Nie popieram tej metody i szukam jakichś argumentów i pomocy fachowej, by mieć poparcie w konkretnych argumentach. Proszę o pomoc, Marta Żelanza.
Witam, proponuję, aby poruszyła Pani temat nagradzania dzieci słodyczami na najbliższym zebraniu. Dobrze byłoby, aby także inni rodzice przyłączyli się do protestu przeciwko takiej formie chwalenia dzieci. Jako argument może posłużyć powołanie się na Piramidę Zdrowego Żywienia (i jej opis) opracowanej przez Instytut Żywności i Żywienia (http://www.izz.waw.pl/pl/?option=com_content&view=article&id=7), która jasno wyjaśnia, że słodycze to źródło pustych kalorii i powinny pojawiać się w diecie jak najrzadziej. Pozdrawiam.
Link do porady
2014-03-10
Dzień dobry, czy może Pani podać przepis jak ugotować musli z jagodami goji (namoczyć?, jeżeli tak, to na jak długo?, ile dokładnie gotować?, ile dać wody?). Kupiłam je z myślą o 8-letniej córeczce, która jak każdy alergik ma kłopoty z brzuszkiem i dlatego myślę, że lepsza byłaby dla niej wersja lżej strawna. Mam jeszcze pytanie, jak często córka może jeść musli na śniadanie (ze względu na dużą zawartość błonnika, który może blokować wchłanianie witamin i minerałów)? I jeszcze to samo pytanie, ale o kawę zbożową. W jej składzie jest burak (szczawiany). Jak często dziecko może ją pić? Dziękuję serdecznie.
Witam. Musli można zalać ciepłą wodą i odstawić na noc, by namiękło. Rano wystarczy dodać porcję ciepłego mleka. Musli na śniadanie zalecałabym podawać córce 2-3 razy w tygodniu. U większości producentów udział buraka w kawie zbożowej jest bardzo niewielki, nie należy więc mocno się go obawiać. Zalecałabym podawać dziecku kawę zbożową nie częściej niż raz dziennie. Pozdrawiam.
Link do porady
2014-03-04
Czy nabiał jest potrzebny dzieciom? Jak ma się spożywanie mleka krowiego i jogurtów do realnej zawartości w nich wapnia? Co lepiej dzieciom podawać: jogurty czy mleko? Skąd czerpać wapń? Czy istnieją badania, które w przypadku dzieci ze skazą białkową wskazywałyby na zdecydowanie negatywny wpływ na ich zdrowie braku nabiału w diecie?
Witam. Mleko i jego przetwory odgrywają istotną rolę w żywieniu człowieka. Jest ono dobrym źródłem białka o wysokiej wartości odżywczej, łatwo przyswajalnych minerałów i witamin. W 1 szklance mleka (250 ml) znajduje się około 300 mg wapnia. Taka sama porcja jogurtu naturalnego dostarcza 425 mg tego minerału. Dzieci, które nie mogą spożywać mleka mogą rozwijać się równie dobrze, jak rówieśnicy, którzy mogą jeść mleczne produkty. Warunkiem jest jednak zadbanie o to, by w diecie dziecka znalazły się produkty bogate w wapń. Oto one: PRODUKTY ZBOŻOWE: amarantus, zarodki pszenne, kasza gryczana, kasza jęczmienna; ORZECHY, PESTKI, NASIONA: migdały, orzechy laskowe, pistacje, nasiona słonecznika i sezamu; WARZYWA: strączkowe, botwinka, fasolka szparagowa, brokuły, buraki, kapusta, seler; OWOCE: maliny, pomarańcze, mandarynki, porzeczki, suszone morele i figi; PRODUKTY ZWIERZĘCE: jaja, ryby jadane wraz z ościami (np. sardynki). Mleko można zastąpić jego roślinnymi odpowiednikami, np. mlekiem sojowym, ryżowym lub migdałowym.
Link do porady
2014-03-03
Witam. Moja 11 letnia córka ma nadwagę, waży 49,5 kg. Odchudzamy się. Codziennie ćwiczy, zdrowo się odżywia, ale wystarczą babci imieniny i natychmiast przybywa jej na wadze. Czy mogę jej podać przez 2-3 dni zioła mnicha na odchudzanie?
Witam. Przybranie na wadze dzień po obfitej imprezie nie jest zjawiskiem nienaturalnym. Wzrost masy ciała ma związek z zatrzymaną w organizmie wodą (np. na skutek spożywania słonych przekąsek) oraz treścią jelitową (im więcej zjadamy, tym więcej niestrawionych resztek w jelitach, które następnie zostaną wydalone). Po świętowaniu należy wrócić do zdrowego żywienia i ćwiczeń. Stosowanie ziół odchudzających nie jest konieczne. Pozdrawiam.
Link do porady
2014-02-18
Witam. Moja 19 miesięczna córka waży obecnie 10 kg. Urodziła się jako wcześniak z wagą 2200g. Jej dzienny jadłospis to: śniadanie: kaszka 160 ml Bobovita lub Nestle po 12 m-cu z garścią płatków kukurydzianych; drugie śniadanie: Danonek; obiad: zupa jarzynowa z ryżem / krupnik / pomidorowa z makaronem / barszcz ukraiński / kalafiorowa itd., przeważnie z dodatkiem mięsa. Czasem zje risotto albo ziemniaczki z rybą. Ale generalnie woli zupy, reszta nie przechodzi jej łatwo przez gardło i nasz obiad wtedy trwa długo. Potem pije mleczko z dodatkiem kleiku kukurydzianego lub ryżowego, ale ostatnio z dodatkiem Sinlacu; podwieczorek: owoc i do tego kromka chleba z wędliną, serkiem, pomidorem, twarożkiem, pastą jajeczną - różnie, w zależności na co ma ochotę. A na kolację 180 ml kaszki mleczno-owocowo-wielozbożowej. Są przekąski typu chrupki kukurydziane, nektary i woda. Ale coś w jej jadłospisie musi być nie tak skoro tak mało waży? Jest bardzo, bardzo ruchliwa i mało śpi w dzień, bo tylko 1,5 godz. Proszę mi powiedzieć co mogę zrobić, by zwiększyć kaloryczność posiłków i czy dziecko wystarczająco dużo je? Pozdrawiam.
Witam. Nie podała Pani informacji o wzroście córki, więc trudno mi określić, czy masa ciała jest adekwatna do jego wysokości. Jeśli lekarz pediatra, prowadzący Pani córkę, nie zwraca uwagi na nieprawidłowości w przyroście masa ciała to prawdopodobnie nie dzieję się z Pani dzieckiem nic złego, a jadłospis nie wymaga modyfikacji. Pozdrawiam.
Link do porady
2014-02-04
Witam. Moja córka w kwietniu br. skończy 5 latek. Waży prawie 27 kg i lekarze zwracają mi uwagę, że dziecko jest "za grube" - taką opinię usłyszałam z ust lekarza! Wiadomo, mała jak każde dziecko lubi słodycze. Ale staram się pozwalać jej na to raz w tygodniu, a w pozostałe dni zastępować je owocami lub serkami. Ponadto mała uwielbia wodę, więc podaję ją często. Sama ćwiczę 4-5x w tygodniu i staram się ją także do tego zachęcić - jest oporna. :) Chodzi do przedszkola, więc nie jestem w stanie kontrolować tamtejszej diety, ale w domu staram się podawać lekkostrawne i mało kaloryczne posiłki. Co mogę jeszcze zrobić, żeby córka zrzuciła troszeczkę masy? Pozdrawiam i dziękuję.
Witam. Z tego, co Pani napisała wynika, że podjęła już Pani najważniejsze działania, aby masa ciała córki zaczęła spadać. Zachęcam, aby porozmawiała Pani z osobami pracującymi w przedszkolu o tym, że Pani dziecko wymaga kontroli ilości spożywanych posiłków. W sytuacji, gdy masa ciała córki jednak nie będzie ulegała zmianie, zachęcam, aby zgłosiła się Pani do dietetyka. Ułoży on dla córki plan żywienia na co dzień i będzie mógł dać odpowiednie wskazówki osobom, odpowiedzialnym za przygotowywanie i rozdawanie posiłków dzieciom w przedszkolu. Pozdrawiam.
Link do porady
2014-01-12
Witam. Jestem mamą 1-rocznego synka . Mam pytanie: czy mogę podawać dziecku chleb orkiszowy , żytni czy razowy lub pełnoziarnisty i jaki rodzaj pieczywa jest dla niego najzdrowszy? Czy mogę mu podawać jagody goi, rodzynki i morele; w jakich ilościach oraz czy łącznie czy osobno, żeby nie spowodować hiperwitaminozy? Czy mam mu podawać całe jajko czy tylko żółtko? Czy moje mleko ( karmię piersią 3 razy w ciągu dnia i 3 razy w nocy) dostarcza mu odpowiedniej ilości wapnia i innych minerałów? Czy mogę podawać mu rozdrobnione pestki dyni i słonecznika i w jakiej ilości? Czy roczne dziecko może jeść buraczki do obiadu? Mój syn lubi jeść kiełbasę - czy dobrze robię, że mu ją podaję (do parówek nie mam przekonania)? Czy takie małe dziecko może jeść żółty ser? Jakie produkty zbożowe (np. płatki) są dla niego w tym wieku najodpowiedniejsze? Czy olej rzepakowy jest zdrowy dla dziecka, jakie ilości są potrzebne 1-rocznemu dziecku i gdzie kupić olej rzepakowy bezerukowy (jaki olej jest najlepszej jakości dla dziecka)?
Witam. Kolejno odpowiadam na pytania. 1. Każdy rodzaj pieczywa wymieniony przez Panią może zostać włączony do diety syna. Ostrożnie należy jednak podawać pieczywo pełnoziarniste – jest bardzo bogate w błonnik, którego zbyt duża ilość w diecie synka może spowodować bóle brzucha, bolesne wzdęcia lub biegunkę. 2. Suszone owoce można podawać synowi, ale najlepiej ograniczyć je do 1 porcji dziennie. 1 porcja to 1-2 łyżeczki rodzynek/ jagód goji, 1 suszona morela. 3. Jajko można podawać w całości, 3-4 razy w tygodniu. 4. Mleko kobiece jest najlepiej zbilansowanym pokarmem, jaki może otrzymać dziecko. Jeśli syn rozwija się prawidłowo to oznacza, że w obecnym sposobie żywienia nie brakuje mu minerałów i innych składników pokarmowych. 5. Pestki dyni i słonecznika można włączać raz na jakiś czas (np. 1-2 razy w tygodniu) w niewielkiej ilości, w postaci mocno rozdrobnionej, np. pasty na kanapkę (1 płaska łyżeczka na kromkę). 6. Tak, buraczki można podawać do obiadu. 7. Kiełbasa to bardzo tłusta wędlina, często mocno dosalana przez producentów. Zalecałabym, aby podawać dziecku przede wszystkim gotowane chude mięso: cielęcinę, wołowinę, indyka lub kurczaka. 8. Eksperci zalecają włączać ser żółty po 18 miesiącu życia dziecka, w ilości 15-30 gramów dziennie. 9. Do jadłospisu należy włączać przede wszystkim takie produkty zbożowe, jak: kaszki, kleiki, sucharki, biszkopty, pieczywo. 10. Tak, olej rzepakowy to dobry rodzaj tłuszczu dla rocznego dziecka. Optymalna dzienna porcja to 1-2 łyżeczki, na przykład jako dodatek do zupy lub jarzyn. Olej rzepakowy dostępny do sprzedaży w zwykłych sklepach jest olejem bezerukowym.
Link do porady
2014-01-11
Witam. Moja córeczka ma 10 miesięcy, jest wcześniakiem - urodziła się o 3 miesiące za wcześnie. Jest strasznym niejadkiem. Ostatnio mało przybrała na wadze i chciałabym zapytać ile kalorii powinna spożywać w ciągu doby. W tej chwili waży 6,3 kg, ale nie jest „chudzielcem", ma troszkę ciałka. Pozdrawiam.
Witam. Średnia wartość zapotrzebowania na energię dziewczynki w wieku 6-12 miesięcy wynosi 500-700 kcal. Pozdrawiam.
Link do porady
2014-01-07
Dzień dobry, mam pytanie o mleko sojowe. Moja 7-letnia córeczka jest na diecie bezmlecznej. Od 3 lat pije mleko sojowe,je jogurty sojowe i od czasu do czasu tofu. Czuje się dobrze, ale mnie zaniepokoiło to co napisała Pani ostatnio w odpowiedzi na pytanie o mleko sojowe (żeby nie przesadzać z ilością, 1-2 szklanki w zupełności wystarczy). Czy to też tyczy się dzieci ? Córeczka rano je kaszę manną na mleku i popija ja mlekiem (ok. 1 kubka), 3 razy w tygodniu na podwieczorek je mały jogurt sojowy, wieczorem wypija 0,5 szklanki mleka przed snem, dwa razy w tygodniu daję jej do szkoły małe mleko sojowe w kartoniku (0,5 szkl.), raz w tygodniu je tofu zrobione jak ser do naleśnika. Czy to za dużo? Daję jej tego tyle ze względu na wapń i wit.D2. Ewentualnie czy mleko ryżowe (też wzbogacone wapniem) jest zdrowsze? Może trochę tego a trochę tego, a może ma Pani jakiś inny lepszy pomysł? Serdecznie dziękuję i pozdrawiam.
Witam serdecznie. Proszę się nie niepokoić. W poprzednim wpisie miałam na myśli 2 szklanki mleka sojowego (i tylko mleka sojowego; nie wliczałam w tę ilość jogurtów czy tofu) dziennie, a nie tygodniowo czy miesięcznie. Z tego, co Pani napisała nie wynika, że Pani córeczka spożywa zbyt wiele  produktów sojowych. Włączenie do jadłospisu mleka ryżowego (a także np. migdałowego) to dobry pomysł, gdyż urozmaici Pani wówczas dietę dziecka. Komponując codzienną dietę dla siebie oraz swoich najbliższych kierujmy się zawsze zasadą urozmaicenia. Uchroni nas ona przed lękami dotyczącymi niedostatecznego lub nadmiernego spożywania danych składników pokarmowych. Pozdrawiam.
Link do porady
2013-12-07
Witam. Z okazji zbliżających się świąt, zastanawiam się czy moja córeczka (1 rok i 2 miesiące) może jeść mak, jeśli orzechy to, czy rozdrobnione wystarczą (czy muszą być zmielone)? I mój odwieczny problem (nie tylko na święta): czy mogę podsmażyć warzywka, rybkę itp. (wbrew temu, co czytam o duszeniu i gotowaniu potraw dla takich maluszków) ?
Witam. Mak i orzechy są bogatym źródłem błonnika pokarmowego, którego zbyt duża ilość w diecie małego dziecka może wywołać silne bóle brzucha i wzdęcia, dlatego też produkty te w postaci zmielonej można w bardzo niedużej ilości podać córce "na spróbowanie". Smażone warzywa i ryba (zwłaszcza w panierce) stają się ciężkostrawne, więc w okresie świątecznym, kiedy przewód pokarmowy jest i tak obciążony ilością jedzenia, smażenie nie jest najlepszą metodą przygotowywania potraw. Pozdrawiam.
Link do porady
2013-11-27
Co sądzi Pani o żywieniu zdrowego, rocznego malucha wg diety pięciu przemian? Pozdrawiam.
Witam. Jak do tej pory nie ukazały się rzetelne badania naukowe, które wykazałyby wyższość zasad żywienia wg pięciu przemian nad zasadami zdrowego żywienia zalecanymi przez Światową Organizację Zdrowia i instytuty naukowe z całego świata, zajmujące się dietetyką. Pozdrawiam.
Link do porady
2013-10-29
Witam, Moja córeczka właśnie skończyła roczek. Jest typowym Niejadkiem. Proszę podpowiedzieć sposoby na "Tadka Niejadka", jak zachęcić takie malutkie dziecko do jedzenia. Mam też bardziej szczegółowe pytania: Znam modelowy talerzyk juniora i zasady zdrowego odżywiania. Mówią one m.in. o tym, że Maluch powinien zjadać 1-2 porcji dobrego tłuszczu dziennie, by nie dosalać i nie dosładzać posiłków i napojów, by unikać konserwantów, odpowiednio przygotowywać posiłki poprzez pieczenie, gotowanie i duszenie. A tymczasem w przepisach dla dzieci spotykam często propozycje smażenia (np. placuszków, naleśników itd), dodawania cukru i masła do np. domowych biszkoptów i ciasteczek lub majonezu do kanapek. Częstym składnikiem wypieków są też soda oczyszczona i proszek do pieczenia. Zdaję sobie sprawę, że dzieci nie zjedzą od razu całej blachy ciasta i kupy ciastek nie mniej jednak gryzie się to z tym, co czytam o zdrowym żywieniu. Nie wiem już, czy selektywnie traktować stronki z przepisami dla dzieci, czy to ja stałam się fanatykiem. Córeczka chętniej zjada rzeczy, które może wziąć w rączkę. Dlatego często, np. w ramach przekąski, robię jej ciasteczka owsiane. (Stąd to moje zakłopotanie). W praktyce po prostu dodaję mniej cukru niż jest to w przepisie, zastępuję go cukrem brązowym i nie dodaję niepotrzebnych, wg. mnie, dodatków (jak np. ekstraktu z wanilii). Czy tak jest ok? A może powinnam w ogóle skreślić "mniej zdrowe" przepisy, a może nie przejmować się tak bardzo???? I jeszcze jedno: Jeśli dodam do zupki jajko lub jeśli wcześniej córeczka zjadła je np. na śniadanko, to czy w tym dniu mięso/rybka powinny i tak znaleźć się na talerzyku w porze obiadowej. Innymi słowy: czy podawać mięso codziennie, nawet z jajkiem? I czy 3 jajka tygodniowo to optymalna ilość? Z góry bardzo dziękuje za odpowiedź. Zakłopotana mama
Witam. Dobrym sposobem na "niejadka" jest podawanie produktów/posiłków w nowej atrakcyjnej formie, np. na kolorowych talerzach, w ciekawym kształcie (np. z mięsa lub ryby powycinać rybki, kółka, ludziki). Kolorowy, oryginalny i apetyczny wygląd jedzenia ma ogromne znaczenie. Pamiętajmy by napoje podawać po posiłkach i między nimi, a nie w trakcie lub przed. Z pełnym brzuchem dziecko mniej chętnie zje posiłek. Przepisy dla dzieci warto modyfikować wg własnego uznania, czyli tak jak Pani robiła do tej pory, np. zmniejszyć ilość dodawanego cukru i zastępować go jego brązowym nierafinowanym odpowiednikiem. Jeśli podamy dziecku 1 całe jajko danego dnia to wówczas dodatek mięsa lub ryby do kolejnego posiłku nie jest potrzebny. Jajko może pojawiać się w jadłospisie 3 razy w tygodniu. Pozdrawiam.
Link do porady
2013-10-10
Witam, mam córkę 1 rok i 9 miesięcy, waży około 17 kg. Daję jej 5 posiłków dziennie i staram się, żeby nie podjadała między posiłkami, ale czasem ona po prostu domaga się jedzenia. Co mam zrobić,żeby tak nie przybywała na wadze i o której ona powinna jeść kolację, jeśli kładzie się spać między 20-20.30. Proszę o radę.
Witam. Przede wszystkim należy (wraz z lekarzem pediatrą) zweryfikować położenie masy ciała i wzrostu córki na siatkach centylowych, które wskażą, czy rzeczywiście waży ona za dużo w stosunku do rówieśników. Gdy córka domaga się przekąski niech będą nią świeże warzywa, ewentualnie owoc, a nie słodycz lub słona przekąska typu chipsy, słone paluszki czy chrupki. Kolację najlepiej byłoby podać córce około godziny 18.30-19.00. Pozdrawiam.
Link do porady
2013-08-20
Witam, jestem mamą 6-miesięcznej dziewczynki, która już waży niecałe 10 kg. Muszę powiedzieć, że jest karmiona sztucznie. Czy zdrowo się rozwija? Czy wzrost ma znaczenie, bo jest wysoką dziewczynką?
Witam. Na podstawie powyższych informacji ciężko jest mi wyrazić opinię na temat tego, czy Pani córka rozwija się prawidłowo. Taką opinię wyda lekarz pediatra, który dokładnie zmierzy i zważy dziecko. Pozdrawiam.
Link do porady
1 2 3 4 5 6 7  ... 7

Zadaj pytanie