Masło orzechowe a odchudzanie – obalamy mity

Masło orzechowe Sante

Masło orzechowe ważnym elementem diety odchudzającej? Trudno w to uwierzyć, biorąc pod uwagę obecne w świadomości społecznej mity.

Jednak gdy je odrzucimy i weźmiemy pod uwagę fakty, potwierdzane w ostatnich latach przez środowisko uniwersyteckie, wówczas związki masła orzechowego z dietą nie będą już tak odległe.

Cudownej diety nie ma

Między bajki należy włożyć opowieści o cudownych dietach, które spowodują, że osiągniemy wymarzoną sylwetkę. Autorzy i zwolennicy poszczególnych diet zachęcają nas do wyrzekania się wielu produktów, smakołyków, których ciężko sobie odmówić. Często ściska nas w żołądku, zmysły nie dają spokoju, chcemy po prostu sięgnąć po jakiś smakołyk, słodycz.

Dobra selekcja jest podstawą

Nie musimy wcale odmawiać sobie przekąsek, gdyż nie są one niczym złym. Sztuka tkwi w umiejętnej selekcji smakołyków, na które możemy sobie pozwolić. Jednym z nich jest masło orzechowe! Tuczące, kaloryczne, pozbawione witamin i walorów odżywczych? Stop! Obalamy mity na temat masła orzechowego!

Masło orzechowe zawiera pożyteczne nienasycone kwasy tłuszczowe

Utrwaliło się w świadomości wielu osób lubiących orzeszki, iż należy od nich stronić, bo są wysokokaloryczne. Nic bardziej mylnego! Masło orzechowe jest bogate w nienasycone tłuszcze, które przyczyniają się do spalenia tkanki tłuszczowej. Kwasy te skutecznie zapobiegają odkładaniu się tłuszczu w obszarze talii poprzez przyspieszone spalanie. Dzięki temu możemy utracić kilka zbędnych kilogramów.

Potwierdzają to badania przeprowadzone na uniwersytecie bostońskim – Harvard School of Public Health. Zgodnie z ich rezultatami, kobiety, które jadły masło orzechowe dwa lub więcej razy w tygodniu szybciej traciły na wadze niż te, które wyeliminowały masło ze swojej diety! Wpływ na taki wynik miał fakt, że pierwsza grupa zastępowała wysokokaloryczne przekąski masłem, natomiast druga grupa z nich nie rezygnowała, spożywając np. chipsy, czekoladowe ciastka czy batony.

Rozróżniaj tłuszcze

Wniosek z tych badań płynie taki, że w podejściu do smakołyków i przekąsek najważniejsza jest umiejętność rozróżnienia tłuszczów nienasyconych (zawartymi m.in. w maśle orzechowym) od nasyconych. Po pierwsze, całkowite wyeliminowanie tłuszczu z diety nie jest koniecznie, a może być nawet niewskazane. Amerykański dietetyk Jonny Bowden przychyla się do tezy o nieszkodliwości tłuszczów, powołując się na specjalistyczne badania. Wynika z nich, że umiarkowane spożywanie tłuszczów może przyczynić się do zrzucenia zbędnych kilogramów.

Oczywiście chodzi o tłuszcze nienasycone, które obniżając poziom cholesterolu we krwi, przyczyniają się do zmniejszenia ryzyka chorób serca i zawałów. Natomiast spożywane wraz z pokarmami tłuszcze nasycone mogą prowadzić do odwrotnych skutków, a więc do zwiększenia ryzyka chorób układu krwionośnego i podniesienia poziomu cholesterolu.

Najważniejszą różnicą w kontekście stosowanych diet jest to, że nienasycone tłuszcze zawarte m.in. w maśle orzechowym powodują uczucie sytości, które towarzyszy nam przez dłuższy okres czasu. Dzięki temu spożywamy mniej posiłków, w szczególności mniej niezdrowych przekąsek. Oczywiście wszystko w zgodzie z powiedzeniem, że „wszystko jest dobre, ale w umiarze”.

Masło Orzechowe tuczy i jest kaloryczne? Mit obalony!

Orzeszki pełne witamin

Orzeszki arachidowe (nazywane również ziemnymi), z których powstaje pyszna, kremowa konsystencja masła są źródłem witamin i minerałów, potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Wśród witamin zawartych w takim maśle należy wymienić witaminy z grupy B, witaminę A wpływająca na prawidłowy rozwój kości i pracę narządu wzroku, witaminę E, która jest potrzebna do prawidłowej pracy układu krążenia i zapewnia prawidłowy przebieg metabolizmu.

Cenna niacyna

To jeszcze nie wszystko. Oprócz wymienionych witamin masło orzechowe zawiera również cenną niacynę, odpowiedzialną za efektywną pracę układu pokarmowego i nerwowego oraz równie ważny kwas foliowy. Ten ostatni oprócz usprawniania funkcjonowania układu trawiennego i nerwowego, spełnia ważne funkcje w okresie dojrzewania i rozwoju człowieka już od najmłodszych lat.

Masło orzechowe to również ważne źródło lekkostrawnego białka roślinnego. Z uwagi na ten właśnie fakt, jest ono szczególnie polecane osobom, które są wegetarianami lub ograniczają spożywanie mięsa.

Masło orzechowe dostarcza organizmowi wyłącznie tłuszczów i nie ma żadnych walorów zdrowotnych? Mit obalony!

Mit na temat wysokiej kaloryczności masła został obalony. Niewłaściwe jest więc stwierdzenie, iż nie powinno się ono znaleźć w diecie sportowca lub osób, które rekreacyjnie uprawiają sport. Błąd! Okazuje się, że masło orzechowe może być niezbędnym składnikiem codziennego pożywienia, które da nam siłę i wytrzymałość. Wszystko dzięki wspomnianej zawartości białka – składnika niezwykle ważnego do uzupełnienia podczas aktywności fizycznej. Takie zapotrzebowanie wynika ze zwiększonej intensyfikacji procesów metabolicznych, które są regulowane właśnie przez białko.

Uzupełniaj białko

Białko spełnia także ważną rolę jako budulec masy mięśniowej oraz neutralizuje szkodliwe działanie stresu oksydacyjnego. Każdemu sportowcowi towarzyszy czasami stres, bez wyjątku. Nie chodzi tu tylko o ten związany ze stanem psychicznym, ale również stres oksydacyjny. Uzupełnienie białka przyczynia się do neutralizowania wolnych rodników, które go powodują.

Z uwagi na tak ważne funkcje w organizmie, białko obok węglowodanów i witamin z grupy B (w które również bogate jest masło orzechowe) powinno stanowić podstawę diety wszystkich sportowców i osób aktywnych. Masło orzechowe jest jednym z jego najlepszych źródeł, dlatego rezygnowanie z tego produktu przez osoby żyjące aktywnie oraz sportowców byłoby dużym błędem.

Masło orzechowe ze względu na dużą kaloryczność nie jest zalecane w diecie sportowca oraz osób prowadzący aktywny tryb życia? Mit obalony!

Masło orzechowe a dieta

Włączenie masła orzechowego w dietę pozwala zaspokoić potrzebę spożywania niezdrowych smakołyków takich jak chipsy, słone paluszki, ciastka czekoladowe. Nie dostarczamy organizmowi pustych kalorii i szkodliwych tłuszczów nasyconych, które odbijają się na naszej sylwetce, tylko witaminy, minerały i białko zawarte w orzechach.

Najnowsze badania pokazują, że dieta z masłem orzechowym jest nie tylko akceptowalna przez nasze naturalne pokarmowe instynkty, ale również może przyczynić się do pozbycia się zbędnych kalorii. Jeśli dodamy do tego regularną aktywność fizyczną, spożywanie niewielkich posiłków i przekąsek w ciągu dnia, wówczas o rezultaty naszego scenariusza żywieniowego możemy być spokojni.

Jak wykorzystać masło orzechowe na co dzień?

Tradycja spożywania masła orzechowego narodziła się w Stanach Zjednoczonych, gdzie jest podstawą wielu posiłków, nie tylko śniadaniowych. Silnie zakorzeniła się również w niektórych europejskich krajach, ze szczególnym uwzględnieniem Holandii.

Od pewnego czasu dociera również do naszego kraju, wkradając się na stoły w czasie śniadania czy obiadu jako składnik sosów. Masło świetnie nadaje się do smarowania pieczywa czy tostów, dzięki czemu może być oryginalną propozycją na śniadanie.

Doskonale komponuje się z ciastami, kremami, zarówno z daniami słonymi, słodkimi, pikantnymi czy łagodnymi. Bo wyjątkowość masła polega nie tylko na wartościach odżywczych w nim zawartych, ale również wszechstronnością zastosowania!