Olej kokosowy – najzdrowszy olej rafinowany na świecie

Olej kokosowy – najzdrowszy olej rafinowany na świecie

Olej kokosowy, olej lniany, olej palmowy, olej z ostropestu, olej z pestek dyni. A może olej ryżowy, olej z pestek winogron, lub nasz polski olej słonecznikowy czy rzepakowy? Jak wybrać najzdrowszy olej? Poznaj właściwości oleju kokosowego, który jest spalaczem tłuszczu, obniża cholesterol i poprawia odporność! Przekonaj się, czy olej kokosowy jest zdrowy!

Olej kokosowy – sekret składu

Olej kokosowy jest zaliczany do żywności superfood (superżywność). Jest jednym z najbogatszych źródeł kwasów tłuszczowych nasyconych dla człowieka. Około 90% wszystkich tłuszczów zawartych w oleju kokosowym to tłuszcze nasycone MCT, dzięki którym olej kokosowy ma wiele prozdrowotnych właściwości:

  • sprzyja zrzucaniu zbędnych kilogramów
  • wspomaga redukcję otyłości trzewnej
  • daje natychmiastowy zastrzyk energii
  • reguluje poziom cholesterolu
  • działa bakteriobójczo i przeciwwirusowo
  • poprawia stan skóry
  • łagodzi chorobę Alzheimera (Prior 1981; Lindeberg 1993)

Poznaj fakty i mity o oleju kokosowym! Dowiedz się, dlaczego jest zdrowy. Poznaj sposoby, jak stosować olej kokosowy.

Olej kokosowy a choroby serca – sekret składu

Z uwagi na wysoką zawartość kwasów tłuszczowych nasyconych olej kokosowy posądzano o wywoływanie chorób serca. Ale to nieprawda! W badaniach, w których przebadano setki tysięcy osób, nie potwierdzono żadnego związku ze spożywaniem oleju kokosowego a chorobami serca (Siri‑Tarino, 2010). Zaobserwowano też, że mieszkańcy wysp południowego Pacyfiku ponad 60% kalorii czerpią z kokosów, czyli przyjmują najwięcej na świecie tłuszczów nasyconych, a nie znają chorób serca! Jak to możliwe? Olej kokosowy zawiera kwasy tłuszczowe nasycone, ale to inne tłuszcze niż te obecne w tłustym steku. To tzw. kwasy MCT (Medium Chain Triglycerides), czyli średniołańcuchowe trójglicerydy, które:

  • zwiększają poziom dobrego cholesterolu HDL
  • zły cholesterol LDL przekształcają w mniej szkodliwą formę
  • przyczyniają się do obniżania poziomu cholesterolu całkowitego (Nevin, 2004). 

Olej kokosowy na odchudzanie

Otyłość to nie tylko problem estetyczny, lecz także czynnik wielu chorób cywilizacyjnych. Kiedyś uważano, że otyłość to tylko kwestia nadmiaru kalorii. Ale kaloria kalorii nierówna. To, skąd pochodzą kalorie, jest ważniejsze niż ilość kalorii. Olej kokosowy ma dobre kalorie właśnie dzięki kwasom tłuszczowym MCT, które są inaczej metabolizowane niż zwykłe tłuszcze.

  • kwasy tłuszczowe z oleju kokosowego nie odkładają się jako tkanka tłuszczowa!
  • kwasy MCT zwiększają spalanie kalorii w ciągu doby nawet o 5%, co może prowadzić do utraty wagi (Dulloo 1996)
  • kwasy MCT trafiają żyłą wrotną prosto do wątroby, gdzie są :
    • wykorzystywane jako szybkie źródło energii
    • przekształcane w ciała ketonowe, które zmniejszają apetyt (McClernon, 2007).

Olej kokosowy nie powoduje zatem przyrostu tkanki tłuszczowej, zwiększa spalanie kalorii, zmniejsza głód i redukuje apetyt – odchudzanie i kontrola masy ciała stają się łatwiejsze.

Olej kokosowy – dieta na płaski brzuch

Zastanawiasz się, jak zmniejszyć obwód brzucha? Olej kokosowy pomaga redukować otyłość brzuszną, co potwierdzają badania naukowe. W eksperymencie wzięło udział  40 kobiet z otyłością centralną, którym dietę wzbogacono o 30 ml (2 łyżki stołowe) oleju kokosowego na dobę. W ciągu 12 tygodni u pań zmniejszyła się wartość BMI i obwód talii (Assunção 2009). U mężczyzn z otyłością trzewną, którzy spożywali 2 łyżki oleju kokosowego dziennie, nastąpiło zmniejszenie obwodu talii o 2,86 cm (Liau, 2011). Obwód brzucha się zmniejszył, choć uczestnicy eksperymentu nie ograniczyli kalorii, ani nie zwiększyli aktywności fizycznej. Po prostu dodali olej kokosowy do diety! Otyłość brzuszna jest niebezpieczna, bo może wywołać zaburzenia przemiany materii, cukrzycę czy nadciśnienie tętnicze. Tłuszcz z brzucha najtrudniej usunąć, dlatego aktywność fizyczną warto wesprzeć dietą, dodając do niej olej kokosowy.

Olej kokosowy a cukrzyca

Olej kokosowy dzięki zawartości kwasów MCT jest metabolizowany bez użycia insuliny. Nie podnosi poziomu insuliny we krwi, a jest to szczególnie ważne dla  cukrzyków i osób w stanie przedcukrzycowym. Stanowi natychmiastowy zastrzyk energii, bo kwasy MCT są łatwo metabolizowane w wątrobie. Metabolizm przyspiesza, a organizm wykorzystuje tłuszcz do celów energetycznych. Pomaga to w utracie wagi i kontrolowaniu masy ciała, oraz zmniejsza ryzyko wystąpienia cukrzycy typu 2 (Mercola, 2011).

Olej kokosowy a bakterie i wirusy

Prawie 50% kwasów tłuszczowych w oleju kokosowym stanowi kwas laurynowy, który jest przekształcany przez organizm w monolaurynę. Zarówno kwas laurynowy, jak i monolauryna pomagają neutralizować patogeny, takie jak bakterie, wirusy i grzyby (Kabara, 1972). Zabijają m.in. bakterie gronkowca złocistego i drożdże Candida Albicans, powszechne źródło zakażeń drożdży u ludzi (Ruzin, 2000; Ogbolu 2007). 

Jaki olej kokosowy – rafinowany czy nie?

Olej kokosowy nierafinowany tłoczony na zimno ma najwięcej składników odżywczych,  zachowuje zapach i smak kokosa. Ale olej kokosowy rafinowany także jest bardzo wartościowy – to najzdrowszy rafinowany olej na świecie. Rafinacja to zaawansowany technologicznie proces oczyszczania, dzięki któremu otrzymuje się olej kokosowy bezzapachowy. Rafinowany olej kokosowy jest bardziej uniwersalny w kuchni i mogą go stosować także osoby, które nie lubią zapachu kokosa. Rafinacja nie niszczy kwasów tłuszczowych MCT, więc olej kokosowy rafinowany zachowuje wynikające z nich właściwości prozdrowotnych. Kupując olej kokosowy, sprawdź, czy na etykiecie, nie ma informacji: „uwodorniony częściowo” lub „uwodorniony całkowicie”. Producenci mają obowiązek zamieszczać taki komunikat. Jeśli na etykiecie go nie ma, to znaczy, że olej jest wolny od szkodliwych tłuszczów trans.

Olej kokosowy to nie olej palmowy

Olej kokosowy bywa czasem mylony z olejem palmowym. W rzeczywistości są to różne oleje, właściwości ich również są odmienne. Oleje kokosowy jest nazywany czasem masłem kokosowym lub tłuszczem kokosowym. Jest tłoczony z kopry, czyli miąższu orzechów z palmy kokosowej. Natomiast olej palmowy powstaje z miąższu olejowca gwinejskiego – to zupełnie inna roślina niż palma kokosowa. Dowiedz się więcej o oleju palmowym. Olej kokosowy jest lekko kremowy lub biały. W temperaturze powyżej 25°C ma postać płynu, gdy temperatura spada poniżej tej wartości, ma postać tłuszczu stałego, co nie wpływa na użytkowanie, ani nie obniża wartości odżywczych.

Olej kokosowy – zastosowanie w kuchni

Olej kokosowy to najlepszy tłuszcz do smażenia w wysokiej temperaturze ze względu na wysoki punkt dymienia. Co to jest punkt dymienia? To najniższa temperatura, przy której tłuszcz rozpada się na glicerol i tzw. wolne kwasy tłuszczowe. Jest to moment krytyczny, ponieważ wówczas olej traci właściwości odżywcze, a w powstającym dymie znajduje się rakotwórcza akroleina. Gdy olej zaczyna dymić, smażone potrawy przechodzą spalenizną, tracą smak i wartości odżywcze, i również zaczynają wydzielać substancje rakotwórcze. Punkt dymienia oleju rafinowanego to aż 204°C,  smażenie na oleju kokosowym jest więc zdrowsze niż na oleju rzepakowym czy słonecznikowym.

Punkt dymienia wybranych olejów

  • olej arachidowy rafinowany – 230°C
  • olej palmowy – 220°C
  • olej kokosowy rafinowany – 204°C
  • olej rzepakowy – 130-190°C
  • oliwa – 130‑180°C
  • olej kokosowy nierafinowany – 177°C
  • olej słonecznikowy – 210-225°C
  • olej sezamowy nierafinowany – 177°C

Olej kokosowy rafinowany jest bezzapachowy, więc nie wpływa na smak i zapach potraw. Dłużej utrzymuje świeżość i unikalne właściwości odżywcze niż inne oleje.  Możesz przygotować z nim mnóstwo smakołyków!

Zobacz nasze przepisy:

Nierafinowany olej kokosowy sprawdza się natomiast do przygotowywania dań na słodko.

Olej kokosowy – gdzie kupić?

Olej kokosowy Sante jest dostępny:

Olej kokosowy w kosmetyce

Zastosowanie oleju kokosowego cieszy się popularnością w kosmetyce:

  • Olej kokosowy na skórę – nawilża i sprawia, że staje się aksamitnie gładka. Chroni przed nadmiernym wysuszeniem podczas opalania.
  • Olej kokosowy na włosy – wspomaga odbudowę, zamyka łuskę włosa, wygładza, sprawia, że włosy stają się lśniące, redukuje łupież
  • Olej kokosowy na twarz – maseczka odżywia skórę, wzmacnia kolagen, przeciwdziała trądzikowi i wypryskom ze względu na działanie bakteriobójcze i grzybobójcze

Olej kokosowy jest wykorzystywany w ekskluzywnych zabiegach upiększających w SPA & Wellness. Skorzystaj z zabiegów z olejem kokosowym w Studio Sante:

Literatura

  1. Patty W. Siri-TarinoQi SunFrank B Hu, Ronald M Krauss, Meta-analysis of prospective cohort studies evaluating the association of saturated fat with cardiovascular disease, “American Society for Nutrition” 2010, http://ajcn.nutrition.org/content/early/2010/01/13/ajcn.2009.27725.abstract.
  2. A. Prior, F. Davidson, C. E. Salmond, and Z. Czochanska, Cholesterol, coconuts, and diet on Polynesian atolls: a natural experiment: the Pukapuka and Tokelau island studies, “The American Society for Clinical Nutrition” 1981, http://ajcn.nutrition.org/content/34/8/1552.short
  3. Lindeberg, B. Lundh, Apparent absence of stroke and ischaemic heart disease in a traditional Melanesian island: a clinical study in Kitava, “Intern Med.” 1993, nr 233 (3), s. 269-275, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8450295
  4. G. Dulloo, M. Fathi, N. Mensi, L. Girardier, Twenty-four-hour energy expenditure and urinary catecholamines of humans consuming low-to-moderate amounts of medium-chain triglycerides: a dose-response study in a human respiratory chamber, “Eur J Clin Nutr.” 1996, nr 50 (3), 152-158.
  5. L. Assunção, H. S. Ferreira, A. F. dos Santos, C. R. Cabral, Effects of dietary coconut oil on the biochemical and anthropometric profiles of women presenting abdominal obesity, “Lipids.” 2009, nr 44 (7), s. 93-601, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19437058
  6. Kai Ming LiauYeong Yeh LeeChee Keong ChenAida Hanum, G. Rasool, An Open-Label Pilot Study to Assess the Efficacy and Safety of Virgin Coconut Oil in Reducing Visceral Adiposity, “ISRN Pharmacol.” 2011 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3226242/ .
  7. Gunnars, How Coconut Oil Can Help You Lose Weight and Belly Fat, 2017, http://www.healthline.com/nutrition/coconut-oil-and-weight-loss#section3
  8. J. McClernon, W.S. Yancy, J. A. Eberstein, R. C. Atkins, The effects of a low-carbohydrate ketogenic diet and a low-fat diet on mood, hunger, and other self-reported symptoms, “Obesity” 2007, 182-187, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17228046
  9. G, Nevin, T. Rajamohan, Beneficial effects of virgin coconut oil on lipid parameters and in vitro LDL oxidation, “Clin Biochem.” 2004, nr 37 (9), s. 830-835 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15329324 .
  10. G. Nevin, T. Rajamohan, Influence of virgin coconut oil on blood coagulation factors, lipid levels and LDL oxidation in cholesterol fed Sprague–Dawley rats, Department of Biochemistry, University of Kerala, http://e-spenjournal.org.marlin-prod.literatumonline.com/article/S1751-4991(07)00043-1/abstract
  11. Mercola, Coconut Oil Benefits: When Fat Is Good For You, 2011 http://www.huffingtonpost.com/dr-mercola/coconut-oil-benefits_b_821453.html%20%E2%86%A9
  12. Kabara, D. M. Swieczkowski, A. J. Conley, J. P. Truant, Fatty Acids and Derivatives as Antimicrobial Agents, “Antimicrob Agents Chemother.”1972, nr 2 (1), s. 23‑28 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC444260/ .
  13. Ruzin, R. P. Novick, Equivalence of lauric acid and glycerol monolaurate as inhibitors of signal transduction in Staphylococcus aureus, “Bacteriol.” 2000, nr 182 (9), s. 2668-1671 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10762277 .
  14. O. Ogbolu, A. A. Oni, O. A. Daini, A. P. Oloko, In vitro antimicrobial properties of coconut oil on Candida species in Ibadan, Nigeria, “Med. Food. 2007” nr 10 (2), s. 384-387 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17651080.